Skip to main content

Optymalizacja: Systemy POS online

Systemy informatyczne wspierające sprzedaż są już w handlu codziennością. Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań tego typu jest POS. Niektóre spośród funkcji takiego systemu nie wymagają dostępu do internetu, jednak przez większość czasu powinien on działać online.

Czym jest system POS?

System POS to rozwiązanie informatyczne, służące do obsługi sprzedaży detalicznej. W jego skład wchodzi software, sprzęt komputerowy oraz specjalistyczne urządzenia, pozwalające na realizację specyficznych dla branży handlowej działań (np. kasy). Może on też współdziałać z innymi rodzajami oprogramowania, na przykład ERP – osoby zainteresowane tym tematem, mogą zapoznać się z artykułem „System POS – wybór najlepszego rozwiązania. Systemy POS a ERP”, który szczegółowo go opisuje. Kluczową kwestią jest jednak zapewnienie łączności — POS większość funkcji realizuje w trybie online.

Jakie działania może realizować POS offline?

Dostęp do sieci nie musi być nieprzerwany — większość systemów tej klasy wyposażono w mechanizmy, które zapewniają ciągłość działania nawet w czasie, gdy internet jest niedostępny. Pozwala to realizować sprzedaż w sytuacjach awaryjnych.

Dokładny opis funkcjonowania POS w tym trybie znaleźć można na stronie https://odl.com.pl/system/pos, należącej do jednego z czołowych dostawców rozwiązań tej klasy. Oczywiście po odzyskaniu połączenia z internetem brakujące dane są automatycznie przesyłane.

System POS do sprzedaży - optymalizacja

Dlaczego POS powinien pracować online?

Co do zasady systemy POS pracują jednak online — taki tryb działania pozwala zmaksymalizować korzyści, płynące z ich wdrożenia. Wśród wykonywanych przez nie funkcji, które możliwe są jedynie podczas połączenia z siecią, najczęściej wymienia się:

  • udzielanie klientom informacji (np. o dostępności produktów w innych placówkach lub statusie reklamacji);
  • realizację kampanii promocyjnych;
  • obsługę niestandardowych form płatności (np. bonów).

To oczywiście jedynie przykłady. Dodajmy, że pracę systemu POS w trybie online można stosunkowo łatwo zoptymalizować.

Jak zoptymalizować pracę systemu POS w trybie online?

Najważniejszą z punktu widzenia optymalizacji działania POS kwestią jest wykorzystanie odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Powinna być ona:

  • dostosowana do specyficznych potrzeb systemu, np. konieczności szybkiej synchronizacji danych;
  • niezawodna (dobrym pomysłem będzie wykorzystanie redundantnych łączy).

Częścią działań optymalizacyjnych powinna być również odpowiednia konfiguracja oprogramowania POS. Warto na przykład dostosować interfejs do faktycznych potrzeb posługujących się nim pracowników — skróci to czas obsługi i zmniejszy ilość danych, którą trzeba przesłać przez sieć. Ważny jest też wybór takiego dostawcy POS, który zapewni możliwość systematycznego aktualizowania oprogramowania oraz dostęp do wsparcia technicznego.

Dodaj komentarz